2007年2月3日 星期六

冬日維港 vs 壓力

這陣子工作壓力很大,整個人像拉緊了的橡皮筋,一觸即潰。

星期四給老闆大罵一場後,哭了起來,覺得自己很委屈,不明白自己為什麼要繼續下去,很想拂袖而去,辭職罷了。於是,把辭職的對白想好了,打算星期五跟老闆攤牌,說自己能耐有限,沒有他所要求的能力,也沒有那份耐力。

結果,我話沒說完,便給同事堵住,說我應該放假,老闆二話不說,便叫我放假,心情不好不要回來。我轉頭走出他的辦公室,關了電腦,收拾桌面的文件,回心一想,為什麼要這樣傻,如果我一走了之,豈不是背負不負責任的罪名?但事實上,就是因為我太有責任感,才會負荷過重,搞到自己神經兮兮!

攝影:文心
那時候差不多是午膳時間,我跟秘書小姐交代一下,便坐渡海小輪往尖沙咀去。在暖和的冬日之下,坐在小輪上,看著藍天碧海,心情平復了不少。到了尖沙咀,我買了一個麵包跟一杯咖啡,坐在文化中心外圍天橋之上的石椅上,對著汩汩波瀾,在空闊清新的環境之中,享用一個簡單的午餐,油然而生一種幸福感──

.如果我公司不在灣仔碼頭附近,也許我不能因利乘便,可以容易地走出去消消氣;

.如果我不是一個大情大性的人,脾氣來得快也去得快,也許我便會鑽牛角尖,把自己困在死巷裡;

.如果我不曾好好琢磨蘇東坡的話:「惟江上之清風與山間之明月,耳得之而為聲,目遇之而成色。取之無禁,用之不竭。是造物者之無盡藏也,而吾與子之所共適」,也許我便不會領略到大自然之美,明白人不過是天地之間的一物,何必燈蛾撲火,作繭自縛呢?(對,又是蘇東坡,我是蘇東坡的忠實「粉絲」哩!)


氣消了,電也充了,二時三十分,我又回到辦公室內,再戰江湖!

1 則留言:

vicmon 提到...

I am myself facing heavy job pressure too... it is good that you were able to go for a walk or take a leave to allow yourself to release a bit (I hope I can take a leave to relax a bit too)...

I wonder if we can reduce the "I" a bit...and there is no "I" being scolded by boss... just to observe that there was only a lovely lady Angel being unlucky that day when her boss who was under tremendous pressure and made flaws in her work... Angel thought she did not deserve the blaming for her hard work.. Her boss thought about the unfulfilled targets and no one could help him out...

everything is conditioned... being scolded is not happy... working under pressure is not easy...but after all, we understand that everything has its cause and try to accept it and get it easy...Try to improve the situation by avoiding the same conditions for the same cause to happen... Try to let go your "self".... Yesterday, I really want to scold my staff for her serious mistakes, but I did not ... Good luck ^-^